V úterý 23. srpna proběhla v Šaldově divadle tisková konference - tentokrát netradičně v orchestřišti - k zahájení letošní divadelní sezóny. Novináři se setkali ze šéfem opery Martinem Doubravským a dramaturgyní Lindou Keprtovou, kteří jim přiblížili dramaturgický plán operního souboru na tuto sezónu.
Operní sezóna 2016/2017 v Divadle F. X. Šaldy přinese jako vždy čtyři hudebně–dramatické tituly.
V následujících měsících to budou tři tituly operní a jeden titul muzikálový.
30. září 2016
Otto Nicolai: Veselé paničky windsorské
Dirigent: František Babický, režie: Stano Slovák, scéna: Jaroslav Milfajt, kostýmy: Tomáš Kypta
Rokem 2016 si připomíná celý divadelní svět jednu z nejvýraznějších postav světových dějin umění, dramatika a spisovatele Williama Shakespeara. Mezi jeho nejznámější tituly patří také komedie Veselé paničky windsorské, jejíž látku zhudebnil nejenom Giuseppe Verdi ve slavné opeře Falstaff, ale také německý skladatel Otto Nicolai, a to na libreto Hermanna Mosenthala. Ústřední motiv však zůstává stejný. John Falstaff jako figura, milující dobré jídlo, dobré pití, ženskou vůni a další slasti spojené s lidským pobýváním, avšak také jako figura, kdy se ukazuje, že býti „hédonistou“ se ne vždy úplně vyplácí. Opera měla svou premiéru roku 1849 a obdařena svým hudebním vtipem, vytvořila si tradici pravidelného uvádění. Zároveň je také poslední skladatelovou operou, jeho úmrtí přišlo pouhé dva měsíce po premiéře. Poslední uvedení opery Veselé paničky windsorské pod taktovkou Petra Jana Doubravského a v režii Jana Draského se v Divadle F. X. Šaldy datuje k roku 1988.
16. prosince 2016
Leoš Janáček: Její pastorkyňa
Dirigent: Martin Doubravský, režie: Linda Keprtová, scéna: Marie Blažková, kostýmy: Marie Blažková
Opera Její pastorkyňa, v zahraničí uváděna pod názvem Jenůfa, se právem řadí mezi nejcennější skvosty světové operní literatury. Hudební skladatel Leoš Janáček v tomto díle naplno rozvíjí svou hudebně-dramatickou řeč, jazyk, který přichází s originálním pohledem v rámci celosvětového kontextu. Dílo bylo zkomponováno na předlohu stejnojmenné divadelní hry Gabriely Preissové, jež pojednává o vině nejbolavější, o vraždě novorozeného dítěte, o milostném trojúhelníku, o komplikovaném vztahu dcery s nevlastní matkou. Původní partitura, kterou Leoš Janáček dedikoval své umírající dceři, měla svou premiéru v roce 1904, v následujících letech na ní však skladatel dále pracoval, vznikla tedy tzv. verze 1908, a právě tu v prosincové premiéře uvede Divadlo F. X. Šaldy Liberec.
31. března 2017
Jule Styne, Bob Merrill: Funny Girl
Překlad: Jiří Josek, dirigent: Dan Kalousek, režie: Jana Janěková, scéna: Renata Slámková, kostýmy: Renata Slámková
Stalo se již tradicí, že operní soubor pro své publikum připravuje kromě titulů čistě operních, také díla z žánru muzikálového. Slavný muzikál autorů Jula Styna (1905–1994) a Boba Merrilla (1921–1998), premiérovaný roku 1964, pojednává o skutečném příběhu nezapomenutelné herečky Fanny Briceové. S touto hvězdou se setkáváme na začátku její kariéry, nahlížíme do jejího komplikovaného vztahu s Nickem Arnsteinem, závidíme jejímu talentu, snažíme se porozumět jejím motivacím, sympaticky fandíme jejím úspěchům, přihlížíme jejím pádům, abychom se nakonec všichni jednoznačně, tak jako Nick Arnstein, do Fanny zamilovali. Muzikál je znám nejen díky svým nezapomenutelným melodiím, ale také díky slavné filmové adaptaci, ve které, stejně jako na Broadwayi, excelovala Barbara Streisand.
5. května 2017
Giuseppe Verdi: Rigoletto
Dirigent: Martin Doubravský, režie: Oldřich Kříž, scéna: Daniel Dvořák, kostýmy: Roman Šolc
Konec divadelní sezóny bude završen jednou z nejslavnějších stálic operního repertoáru, italskou operou z pera skladatele Giuseppe Verdiho (1813–1901), která měla svou premiéru roku 1851, kdy se libretista Francesco Maria Piave nechal výrazně inspirovat slavnou hrou Victora Huga, Král se baví. Samotná hra, stejně jako její pozdější hudební zpracování, je kromě jiného především kritickou sondou nekompromisně dokládající obraz vulgární, obscénní, marnivé společnosti, jež se ocitá v zářném kontrastu s citem bezvýhradným, samozřejmým, s citem bez otazníků, s křehkým vztahem otce a dcery. I z těchto důvodů byla hra ve své době pod velmi silným tlakem tehdejší cenzury a její osud nebyl zdaleka jednoduchý.
Významnou novinkou, se kterou přichází operní soubor Divadla F. X. Liberec, se stává pravidelná periodicita SYMFONICKÝCH KONCERTŮ, jež svým předplatitelům přinese hudební večery symfonické hudby, s předními českými dirigenty a interprety.
11. října 2016
Antonín Dvořák: Slovanské tance, I. řada, op. 46, Antonín Dvořák: Symfonie č. 7 d moll, op. 70
Dirigent: František Babický
28. ledna 2017
Antonín Dvořák: Polednice - op. 108, Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pro klarinet a orchestr A dur KV 622, Johannes Brahms: Symfonie č. 1 c moll, op. 68
Dirigent: Tomáš Koutník, sólo: Petr Vašek
25. dubna 2017
Modest Petrovič Musorgskij: Noc na Lysé hoře, Gustav Mahler: Písně potulného tovaryše, César Franck: Symfonie d moll
Dirigent: Martin Doubravský, sólo: Alžběta Vomáčková
15. října
Antonín Dvořák: Koncert pro violoncello a orchestr h moll, op. 104, Leoš Janáček: Taras Bulba
Dirigent: Stanislav Vavřínek, sólo: Jiří Hanousek