JANKA RYŠÁNEK SCHMIEDTOVÁ
Narodila se v Praze, navštěvovala literárně-dramatický obor pod vedením Dany Hlaváčové, jezdila organizovat festival Jiráskův Hronov. Po maturitě na Lincoln High School v americkém Portlandu a na Arcibiskupském gymnáziu v Praze vystudovala činoherní režii na Janáčkově akademii, odkud vyjela na stáže do portugalského Lisabonu a skotského Glasgow. Ateliér režie absolvovala inscenací adaptace Gazdiné roby Gabriely Preissové – Eva, Eva!
Někdy překládá z angličtiny, často píše: pražské Studio DVA má na repertoáru její Tři grácie z umakartu, Divadlo Palace hraje Vzpouru nevěst. Je šéfredaktorkou časopisu Předškolák a redaktorkou časopisů Časostroj a Žvejka. Pravidelně píše i pro týdeník Vlasta. Spolupracovala s Českým rozhlasem, několikrát režírovala brněnskou Slavnost masek.
Doposud pracovala autorsky a režijně na více než šedesáti inscenacích po celém Česku i na Slovensku. Například: HaDivadlo (Modelka XXL), Městské divadlo Zlín (Fridy Kahlo, Vzpoura nevěst, Pýcha a předsudek), Divadlo Radost (Jak morčata pekla bábovku, O líné babičce, Miminí divadlo: Kao a Maki, Miminí divadlo: Bu-bu-bu-bubáček), Národní divadlo moravskoslezské (Kuřačky, Perfect Days, Ples v opeře, Pět let zpět), Divadlo J. K. Tyla v Plzni (Kráska z Leenane), Divadlo Petra Bezruče (Osiřelý západ, Mládí v hajzlu, Maryša, Zapomenuté světlo, Heda Gablerová: Teorie dospělosti, Šikmý kostel), Studio L+S v Bratislavě (Tři grácie z umakartu), Divadlo loutek Ostrava (Malá Mína zmlsaná, Muminci: Čarodějův klobouk), Slezské divadlo Opava (Gazdina roba, to tvoje divné srdce, Evuša moja), Moravské divadlo Olomouc (Dům Bernardy Alby, Rok na vsi), Městská divadla pražská (Premiéra mládí), Východočeské divadlo Pardubice (Sherlock v nesnázích), Divadlo Spejbla a Hurvínka (Miminí divadlo: Žeryčku, hop!). V rámci Letních shakespearovských slavností režírovala Hamleta, pod Spitfire Company spolupracovala s Miřenkou Čechovou na inscenaci Baletky.
Umělecky vedla ostravské Divadle Petra Bezruče. Pod hlavičkou Tripitaka, o.s. a Centra experimentálního divadla, p. o. režírovala projekty divadla v sociální akci: s lidmi z náhradní rodinné péče to bylo Paso a paso – Cesta zraněného bojovníka a s matkami samoživitelkami SAMODIVA /divadelní blues pro sólo matky/. Dva roky byla odbornou asistentkou na Janáčkově konzervatoři v Ostravě. Vedle divadla se věnuje organizování nejrůznějších společensky kulturních akcí. Je vdaná a má psa, mopse jménem Kapitán Antonín Kuře. Ráda čte, cestuje a pak o svých zkušenostech píše.