MARTIN BUCHTA
Studoval dirigování orchestru na Janáčkově akademii múzických umění v Brně pod vedením Emila Skotáka a dirigování sboru u Josefa Pančíka. Ve studiu pokračoval na Hochschule für Musik Franz Liszt ve Výmaru ve třídě prof. Guntera Kahlerta. Během studií spolupracoval s Moravskou filharmonií Olomouc, kde mimo jiné dirigoval Janáčkovu symfonickou báseň Taras Bulba, Prokofjevovu suitu z baletu Romeo a Julie nebo Rachmaninovovu Rapsodii na Paganiniho téma pro klavír a orchestr. V letech 2007 – 2019 působil jako sbormistr Národního divadla, kde nastudoval např. Verdiho Falstaffa, Janáčkovu Věc Makropulos (obě 2008), Mozartovu Cosi fan tutte, Hoffmannovy povídky J. Offenbacha, Janáčkovu Káťu Kabanovou, Donizettiho Nápoj lásky (vše 2010), Mozartův Únos ze serailu (2011), operu Čarokraj současného skladatele Marka Ivanoviće (2011) Smetanovy Dvě vdovy (2013), Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky (2014) a Z mrtvého domu, Stravinského Slavíka, Čajkovského Jolantu, Boitova Mefistofela - se sborem Státní opery, Mozartovu Kouzelnou flétnu (vše 2015), Giordanova Andreu Chéniera (2016) Donizettiho - Poprask v opeře (2017), Janáčkovy Výlety páně Broučkovy, Mozartovu Figarovu svatbu (2018), Prokofjevovu Lásku ke třem pomerančům (2019) a další. Jako asistent dirigenta se podílel na nastudování opery Les enfants terribles Philipa Glasse (2011) v režii Alice Nellis. Dále se od roku 2010 věnuje jazykovému a fonetickému poradenství pro francouzský jazyk se zaměřením na problematiku operního zpěvu. Od roku 2020 se počíná spolupráce Martina Buchty s Divadlem F. X. Šaldy, v němž působí jako sbormistr i jazykový poradce.