TOMÁŠ STUDENÝ
Tomáš Studený je ve své generaci jedním z výrazných tuzemských operních režisérů a jeho záběr zahrnuje široké spektrum produkcí od kamenných divadel po nezávislou scénu. Vedle opery, od klasiky až po současnost, má blízko i k činohře a muzikálu, ale i k netradičním formám hudebního divadla. Ve své tvorbě se soustřeďuje také na originální dramaturgii a práci s textem případně libretem. V ohnisku jeho pozornosti je hlavně operní herec, jehož snaží vést k emocionálně sugestivnímu výkonu.
Tomáš Studený se narodil a vyrůstal v Českém Krumlově, jihočeském městě s bohatou historií a divadelní tradicí. Teprve po maturitě na zdejší střední zdravotnické škole se započala jeho umělecká dráha, studiem zpěvu na českobudějovické konzervatoři. Významnou roli přitom sehrálo setkání s uznávanou operní režisérkou Inge Švandovou Kouteckou, která Studeného vyučovala sólový zpěv i herectví v operním studiu, a ovlivnila tak jeho další směřování.
V letech 2003-2008 vystudoval operní režii na JAMU v Brně pod vedením doc. Aleny Vaňákové. Absolvoval inscenací Her o Marii ve Slezském divadle Opava (spolu s Beno Blachutem ml.). Jako student stál Studený rovněž u zrodu animovaného filmu (2006) podle opery Mluvící dobytek Ondřeje Kyase a Pavla Drábka, hlavních protagonistů Ensemblu Opera Diversa, jehož se později se stal členem a režíroval prakticky všechny jeho divadelní produkce (2009-2015; Společná smrt Milenců v Šinagawě, Pickelhering 1607, Dýňový démon ve vegetariánské restauraci, Ponava, Chameleón aneb Joseph Fouché ad.). Spolupracoval i s nezávislým brněnským divadlem BuranTeatr, kde na jaře 2014 nastudoval současnou hru Petra Michálka Domeček.
Pedagogické činnosti se systematicky věnuje už od roku 2005. Nejprve na brněnské konzervatoři, kde během desetiletého působení spolu s dirigentem Tomášem Krejčím a choreografkou Ladislavou Košíkovou výrazně rozvíjí činnost operního studia (Dídó a Aeneas 2008, Zpěvy země 2009, Big M 2012, Kytice z kvítí vonného i býlí hořkého 2014, Domácí Válka 2016), a později jako doktorand na Hudební fakultě JAMU, kde vyučuje operní režii (Tomáš Pilař – 2013, Marek Mokoš – 2016). Ve stejné době zde zakládá a vede rovněž tříletý grantový projekt VCHOD (Výzkumné centrum hudebního/ operního divadla), zaměřený na herectví v opeře a završený komorní inscenací Hubičky (2013). S absolventským ročníkem muzikálového herectví také připravuje v Divadle na Orlí muzikál NA DNO (2015). Doktorské studium nakonec úspěšně zakončil obhajobou disertační práce Herec/pěvec v hudebním divadle: komplexní příprava pěvce pro jevištní praxi 26. 9. 2018.
Na profesionální scéně na sebe Studený upozornil vítězstvím v soutěži mladých režisérů, kterou vypsala Janáčkova opera na koncepci Haydnova Lékárníka v roce 2009. V NdB později inscenoval ještě Offenbachovu Perikolu (2012) a Powder Her Face Thomase Adèse (2016). V NDM v Ostravě režíroval Pucciniho Bohému (2011) a Smetanovo Tajemství (2017), které bylo vřele přijato i na festivalu Smetanova Litomyšl.
Od října 2015 se Studený vrací jako umělecký šéf opery Jihočeského divadla do Českých Budějovic. Na domácí scéně debutuje Rossiniho aktovku Příležitost dělá zloděje (2016; ve vlastním překladu). Dále zde režíruje Verdiho Trubadúra (2017; na scéně DK Metropolu i před českokrumlovským Otáčivým hledištěm – inscenace byla oceněna diváckou Jihočeskou Thálií) a Janáčkovu Její Pastorkyňu (2018). Zatím posledním Studeného režijním počinem je Smetanův Dalibor (2019), uvedený v úpravě podle Miloše Formana při příležitosti oslav 100 let JD. Pro toto nastudování vzniklo i nové libreto opery, které napsal společně s Pavlem Drábkem. Od září 2020 předává Studený šéfovskou pozici svému nástupci Tomáši Ondřeji Pilařovi a pokračuje v JD jako dramaturg opery.
V současnosti připravuje Donizettiho Dceru pluku v divadle F. X. Šaldy v Liberci (ve vlastní textové adaptaci), Rejchova Gusmana na Olomouckých barokních slavnostech a Mozartovu Kouzelnou flétnu na domácí českobudějovické scéně.
Ve volném čase se věnuje nejraději své rodině se dvěma dětmi Šimonem (8) a Johankou (6), a když času nějakou náhodou zbyde ještě trocha, tak si s oblibou rozšiřuje znalosti o Vesmíru, nebo kuchařské dovednosti.
FOTO: Petr Zikmund