HOME
odkaz
Program
odkaz

MARYŠA

Emil František Burian
MARYŠA
16.5
OBSAZENÍ
PREMIÉRA
18.5
OBSAZENÍ
2. PREMIÉRA
20.5
OBSAZENÍ
FLEXI
27.5
OBSAZENÍ
FLEXI
16.6

Zápas zoufalé ženy o svobodu s tragickým koncem.

Emil František Burian, český  avantgardní režisér, se narodil do hudební rodiny a vystudoval konzervatoř. Veškerou svou tvůrčí sílu nakonec směřoval k divadlu. V roce 1933 založil vlastní divadlo D 34, které progresivní dramatikou v mnohém položilo základy pro pozdější rozvoj české divadelní tvorby.

 

Unikátnost režijní osobnosti E. F. Buriana spočívá především v tom, jakým způsobem dokázal propojovat jednotlivé složky divadelního díla do funkčního a originálního scénického tvaru. Ten byl zcela podřízen svrchovanému tématu zvolenému Burianem jako svébytným autorem inscenace. Jeho základními tvůrčími principy, které se prolínají celou jeho tvorbou, je snaha esteticky a významotvorně propojit hudbu s mluveným slovem v adekvátním, specificky rytmizovaném jevištním dění. K tomuto cíli mu nejlépe sloužila díla české lidové kultury, v nichž hledal podstatu národní identity, která byla mezinárodním politickým děním od druhé poloviny 30. let 20. století soustavně narušována.

 

V r. 1937 píše v dopise svému příteli, dirigentu Václavu Talichovi, že pro něj skládá operu Maryšu podle realistického dramatu bratrů Mrštíkových s cílem vytvořit dílo po vzoru národních oper Smetanových, Dvořákových a Janáčkových. Tento úkol si předsevzal v obzvlášť vypjaté době.

 

Dne 16. dubna 1940 rozezněla opera Maryša ve světové premiéře budovu Zemského divadla v Brně a byla přijata s nadšeným ohlasem stejně jako následné nastudování v Ostravě v listopadu téhož roku. Burianovi se dle dobových odborných ohlasů podařilo prostřednictvím postavy Maryši a hudební ryzosti české lidové kultury postihnout téma mohutného vzdoru proti utlačovatelům.

 

V kombinaci s komplikovaným poválečným kádrovým profilem E. F. Buriana se však v 50. letech opera Maryša na českých scénách neuváděla. Naposledy zazněla v r. 1946 na scéně Národního divadla a na česká jeviště se vrátila krátce až v 60. letech. Od r. 1974 ji však žádné z operních divadel na svůj repertoár nezařadilo. Liberecké divadlo tak toto dílo vrací zpět do kontextu živého divadelního umění po více než padesáti letech od jeho posledního uvedení.

 

Inscenační tým
 
Libreto:EMIL FRANTIŠEK BURIAN
 
Hudební nastudování:ZBYNĚK MÜLLER
 
Režie:LINDA HEJLOVÁ KEPRTOVÁ
 
Scéna:MARIE BLAŽKOVÁ
 
Kostýmy:MARIE BLAŽKOVÁ
 
Sbormistr:TADEÁŠ TULACH
 
Dramaturgie:TEREZA KONÝVKA FRÝBERTOVÁ
 
Pohybová spolupráce:MARIKA MIKANOVÁ
 
Hudební příprava, korepetice:MAXIM BIRIUCOV
MARTIN LEVICKÝ
 
Asistent dirigenta:TADEÁŠ TULACH
 
Asistent režie:ŠÁRKA BRODACZOVÁ
 
Koncertní mistři:YURIY HORBACHUK
PETR MATĚJÁK
 
Inspice:MARIAN MIČJAR
 
Nápověda:ALENA MIRJAM REŽNÁ
 
Titulky:BORIS JONEŠ
Další informace

Divadlo: Šaldovo divadlo

Délka představení:

Premiéra: 16.05.2025

OSOBY A OBSAZENÍ
 
Lízal:MICHAL LEHOTSKÝ
 
Lízalka:VĚRA POLÁCHOVÁ
 
Maryša:LÍVIA OBRUČNÍK VÉNOSOVÁ
 
Vávra:PAVEL KLEČKA
 
Francek:BENCE SZABÓ
 
Horačka:HANNAH ESTHER MINUTILLO
 
Strouhalka:PETRA VONDROVÁ
 
Rozárka:VERONIKA KAISEROVÁ
 
Stařenka:BLANKA ČERNÁ
 
Hospodský:DUŠAN RŮŽIČKA
 
Buček:DUŠAN RŮŽIČKA
 
Rekrut:PETER BUDÍK
 
Soused:DARIO GRBIČ
 
Dívky:SAMANTA HUDCOVÁ
ALICE EVA POLÁKOVÁ
LUCIE BZRZKOVÁ
KAROLÍNA ŠÁLKOVÁ
DIANA MOHROVÁ
KAROLÍNA ŠTURMOVÁ

 

.
HOME ČINOHRA OPERA BALET PROGRAM KONTAKT
.
© 2015, Šaldovo divadlo – všechna práva vyhrazena
Cookies
Webové stránky používají cookies, díky kterým je prohlížení stránek příjemnější a snazší. Ke zpracování některých cookies potřebujeme od vás souhlas, který dáte kliknutím na "Přijmout vše", nebo nastavte jednotlivě v "Nastavení souborů cookie“. Více informací najdete zde.

Nastavení cookie     Přijmout vše