Zápas zoufalé ženy o svobodu s tragickým koncem.
Emil František Burian, český avantgardní režisér, se narodil do hudební rodiny a vystudoval konzervatoř. Veškerou svou tvůrčí sílu nakonec směřoval k divadlu. V roce 1933 založil vlastní divadlo D 34, které progresivní dramatikou v mnohém položilo základy pro pozdější rozvoj české divadelní tvorby.
Unikátnost režijní osobnosti E. F. Buriana spočívá především v tom, jakým způsobem dokázal propojovat jednotlivé složky divadelního díla do funkčního a originálního scénického tvaru. Ten byl zcela podřízen svrchovanému tématu zvolenému Burianem jako svébytným autorem inscenace. Jeho základními tvůrčími principy, které se prolínají celou jeho tvorbou, je snaha esteticky a významotvorně propojit hudbu s mluveným slovem v adekvátním, specificky rytmizovaném jevištním dění. K tomuto cíli mu nejlépe sloužila díla české lidové kultury, v nichž hledal podstatu národní identity, která byla mezinárodním politickým děním od druhé poloviny 30. let 20. století soustavně narušována.
V r. 1937 píše v dopise svému příteli, dirigentu Václavu Talichovi, že pro něj skládá operu Maryšu podle realistického dramatu bratrů Mrštíkových s cílem vytvořit dílo po vzoru národních oper Smetanových, Dvořákových a Janáčkových. Tento úkol si předsevzal v obzvlášť vypjaté době.
Dne 16. dubna 1940 rozezněla opera Maryša ve světové premiéře budovu Zemského divadla v Brně a byla přijata s nadšeným ohlasem stejně jako následné nastudování v Ostravě v listopadu téhož roku. Burianovi se dle dobových odborných ohlasů podařilo prostřednictvím postavy Maryši a hudební ryzosti české lidové kultury postihnout téma mohutného vzdoru proti utlačovatelům.
V kombinaci s komplikovaným poválečným kádrovým profilem E. F. Buriana se však v 50. letech opera Maryša na českých scénách neuváděla. Naposledy zazněla v r. 1946 na scéně Národního divadla a na česká jeviště se vrátila krátce až v 60. letech. Od r. 1974 ji však žádné z operních divadel na svůj repertoár nezařadilo. Liberecké divadlo tak toto dílo vrací zpět do kontextu živého divadelního umění po více než padesáti letech od jeho posledního uvedení.
Libreto: | EMIL FRANTIŠEK BURIAN |
Hudební nastudování: | ZBYNĚK MÜLLER |
Režie: | LINDA HEJLOVÁ KEPRTOVÁ |
Scéna: | MARIE BLAŽKOVÁ |
Kostýmy: | MARIE BLAŽKOVÁ |
Sbormistr: | TADEÁŠ TULACH |
Dramaturgie: | TEREZA KONÝVKA FRÝBERTOVÁ |
Pohybová spolupráce: | MARIKA MIKANOVÁ |
Hudební příprava, korepetice: | MAXIM BIRIUCOV MARTIN LEVICKÝ |
Asistent dirigenta: | TADEÁŠ TULACH |
Asistent režie: | ŠÁRKA BRODACZOVÁ |
Koncertní mistři: | YURIY HORBACHUK PETR MATĚJÁK |
Inspice: | MARIAN MIČJAR |
Nápověda: | ALENA MIRJAM REŽNÁ |
Titulky: | BORIS JONEŠ |
Divadlo: Šaldovo divadlo
Délka představení:
Premiéra: 16.05.2025
Lízal: | MICHAL LEHOTSKÝ |
Lízalka: | VĚRA POLÁCHOVÁ |
Maryša: | LÍVIA OBRUČNÍK VÉNOSOVÁ |
Vávra: | PAVEL KLEČKA |
Francek: | BENCE SZABÓ |
Horačka: | HANNAH ESTHER MINUTILLO |
Strouhalka: | PETRA VONDROVÁ |
Rozárka: | VERONIKA KAISEROVÁ |
Stařenka: | BLANKA ČERNÁ |
Hospodský: | DUŠAN RŮŽIČKA |
Buček: | DUŠAN RŮŽIČKA |
Rekrut: | PETER BUDÍK |
Soused: | DARIO GRBIČ |
Dívky: | SAMANTA HUDCOVÁ ALICE EVA POLÁKOVÁ LUCIE BZRZKOVÁ KAROLÍNA ŠÁLKOVÁ DIANA MOHROVÁ KAROLÍNA ŠTURMOVÁ |