Poprvé v historii vzniká skutečné velké operní dílo pro Liberec. Renomovaná skladatelka Sylvie Bodorová na text bývalého ředitele Divadla F. X. Šaldy, režiséra Martina Otavy, píše operu vztahující se úzce svým námětem k Liberecku a Frýdlantsku. Hlavní hrdinkou je rozporuplná aristokratka Kateřina z Redernu (která mimo jiné založila se svým manželem Melchiorem a jeho bratrem liberecký zámek), jejich syn Kryštof a Albrecht z Valdštejna. Libreto zpracovává období konce vlády císaře Rudolfa II. až po dobu po Bílé hoře (konfiskace majetků nepohodlných politiků, nucené emigrace, nesvoboda). Téma i postavy jsou historické, ale problémy, situace, které dramatické dílo rozehrává, to vše připomíná současnost. Dílo je tedy mimořádné nejen pro svoji historickou autentickou vazbu k Libereckému kraji, ale především pro svůj přesah morální, lidský, politický, nakonec i ekonomický, neboť volně řečeno podle Tomáše Bati: „Hospodářská krize je následkem krize morální“. V závěru opery umírající Kateřina, zbavena majetku a moci, odsouzená k životu v ústraní se naposledy setká se svým synem a posílá jej pryč z nesvobodné země slovy: „ Jdi. Odejdi, aby ses mohl vrátit. Jsi naší nadějí, nadějí naší země. Nadějí našeho lidu“. Opera tedy končí světlem naděje, že jednou bude znovu lépe.
Hraběnka Kateřina z Redernu pozvedla za svoji krátkou vládu celý náš region. Patřila mezi desítku nejvýznamnějších aristokratek starší české šlechty. Jako členka panského stavu měla právo zúčastňovat se všech zemských jednání v Praze. Tvrdá a nekompromisní paní, milující matka, opuštěná žena, úspěšná manažerka. Na závěr ztratila vše – inu, politika. I za ní je třeba vidět člověka a jeho osobní zájmy. Kdo získal majetky Redernů? Rodinný přítel Valdštejn? Kateřina zemřela na libereckém zámku a třebaže vybudovala ve Frýdlantě rodinné mauzoleum, nebylo umožněno ji tam pohřbít. Odpočívá neznámo kde.
Nejambicióznější projekt libereckého divadla posledních let chystal operní soubor již na rok 2013. Se vznikem takovéto mimořádné opery jsou však logicky spojeny náklady, které přesahují rámec běžné operní inscenace a bohužel ministerstvo ani sponzoři v tomto roce finančně na projekt nepřispěli. Aby ředitel finančně neohrozil vyrovnanost rozpočtu DFXŠ rozhodl, že premiéru o rok odloží a Kateřina z Redernu poprvé zazní v roce české hudby, v roce 2014.
Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury.