Na tragický námět z japonského prostředí upozornil Pucciniho ředitel londýnské opery Covent Garden Frank Nielson. Ujistil ho, že hra amerického divadelníka Davida Belasca Madama Butterfly, jež je dramatizací stejnojmenného příběhu Johna Luthera Longa, plní v New Yorku divadelní domy. Skladatel se ke kompozici připravoval dlouho. Jeho neustálé hledání nových, neotřelých skladatelských postupů jej přivedlo při této opeře ke studiu principů japonské hudby, které mu byly inspirací. Pucciniho Madama Butterfly je z rodu lyričtějších veristických oper. Je to příběh japonské dívky, kterou si vzal a záhy opustil nezodpovědný a lehkovážný Pinkerton, důstojník amerického námořnictva. Křehkou a důvěřivou Čo- čo- san zanechal se synkem uprostřed světa svázaného tradicemi, které ona porušila a bezvýchodnou situaci řeší sebevraždou. Premiéra 17. 2. 1904 v Miláně propadla, přesto dojímá a okouzluje milovníky Pucciniho oper po celém světě.