Marná opatrnost je nazývána prabábou baletu, evergreenem, starožitností, baletem baletů, mezníkem dějin, nestárnoucím, úsměvným a slunečným dílkem. Původní verze za doprovodu lidových písní, šlágrů a slavných melodií (byl mezi nimi i úryvek z Haydna) měla premiéru v předvečer francouzské revoluce 1. června 1789, ale zvolání – svoboda, rovnost, bratrství – zde nenajdeme. Druhá verze z roku 1828 byla uvedena s hudbou L. J. F. Hérolda, který vlastní novou kompozici doplnil i výběrem z původních melodií.Marná opatrnost jako titul prožila a hlavně přežila na jevištích celého světa pod různými názvy přes 200 let. A její kouzlo? Figurky děje jsou k pohledání, jako z commedie dell`arte.
Líza a Colin mají chování Kolombíny a Harlekýna, Lízina matka Simona (nikdy neselhávající bonbónek baletu-travesti) chce dceru provdat za tupějšího Alana. Tančit v Marné opatrnosti je dar pro ty interprety, kteří mají vedle technické preciznosti smysl pro jevištní šarži a komediantství v krvi.