1. OBRAZ – SALON V DOMĚ PANTALONOVĚ
V salonu Pantalonova domu se oslavují zásnuby jeho dcery
Klárky a Silvia – syna vdovy Doktorky. Oslavu však přerušuje
Truffaldino, oznamující příchod svého pána Raspogniho,
kterému byla Klárka přislíbena před Silviem, ale který
byl zabit v Turíně kvůli své sestře. Starý rodinný přítel
Brighella však poznává, že za Raspogniho je ve skutečnosti
přestrojená právě jeho sestra Beatrice, která se rozhodla
v tomto přestrojení zúčtovat s Pantalonem obchody svého
mrtvého bratra a také doufá, že tu najde svého ztraceného
milence Florinda.
2. OBRAZ – ULICE S BRIGHELLOVÝM HOTELEM
Truffaldino se nechává najmout dalším pánem – Florindem,
který se ubytoval ve stejném hotelu jako Beatrice.
Florindo Truffaldina posílá na poštu pro dopisy a ten
cestou potkává „svého“ pána Raspogniho (Beatrice), který
ho posílá také pro dopisy. Objevuje se Silvio a poznává
v Truffaldinovi sluhu Raspogniho (Beatrice) a chce, aby
přivedl svého pána. Truffaldino netuší kterého. Přivede
Florinda, který nemá ponětí, kdo je Silvio. I Silvio vidí Florinda
poprvé. Silvio odchází a Truffaldino se vrací s dopisy,
které cestou nevědomky zaměnil. Malér je na světě a vše se
zamotává ještě více.
3. OBRAZ – LOŽNICE KLÁRKY
Pantalone oznamuje uplakané Klárce, že si Raspogniho
vezme. Vstupuje Smeraldina a ohlašuje příchod Raspogniho.
Raspogni (Beatrice) vidí uplakanou Klárku a žádá
Pantalona, aby je nechal chvíli o samotě. Pantalone odchází.
Klárka se nechce na domnělého Raspogniho ani podívat,
ale ten jí vysvětluje, kdo je a že se nemohou vzít, protože
je žena. Žádá na Klárce slib mlčenlivosti, který dostává. Je
Raspogniho sestrou a hledá tu svého milence, který je nařčen
z bratrovy vraždy. Klárka stále nevěří, že Raspogni je
žena a tak se musí přesvědčit. Vstupuje Pantalone potěšen
i zaskočen, jak se mladí rychle „sbližují“. A než ho mladí
stačí zadržet, odchází vše oznámit Silviovi. Klárka se děsí,
co Silvio udělá, až zjistí, že mu byla nevěrná.
4. OBRAZ – SALON V DOMĚ PANTALONOVĚ
V salonu Pantalonova domu čekají naštvaný Silvio a jeho
matka Doktorka, která ho posílá projít se do zahrady, aby
se zklidnil. Vstupuje Pantalone a oznamuje, že jeho dcera
si bere pana Raspogniho. Doktorka volá zpět syna, který
se již nemůže udržet a míří na Pantalona revolverem.
Na pomoc mu přibíhá Raspogni (Beatrice), vytahuje svůj
revolver a drží Silvia v šachu. Zděšený Pantalone opouští
salon. Raspognimu (Beatrice) se podaří vykopnout Silviovi
zbraň a drží jej pod krkem. Vbíhá zděšená Klárka a prosí
o Silviův život. Raspogni (Beatrice) uvolňuje Silvia ze sevření,
připomíná Klárce slib mlčenlivosti a odvádí Doktorku.
Klárka se snaží přesvědčit Silvia, že mu nebyla nevěrná,
ale ten jí nevěří a na odchodu sděluje, že zabije buď sebe,
nebo Raspogniho. Klárka se hroutí.
PAUZA
5. OBRAZ – RECEPCE S BAREM V BRIGHELLOVĚ HOTELU
Stane se to, čeho se hladový Truffaldino obává nejvíce. Oba
jeho pánové přicházejí na oběd téměř ve stejnou dobu. Florindo
mu předává peníze, aby je uložil do kufru a Raspogni
(Beatrice) mu předává směnku, aby ji také uložil. Následuje
přehlídka toho, jak (ne)lze při obědě obsloužit dva pány
najednou. Dochází ke spoustě zmatků a nedorozumění,
která zapříčiní, že Truffaldino omylem roztrhá směnku.
Ještěže zbyl na Truffaldina alespoň puding!
6. OBRAZ – ULICE S BRIGHELLOVÝM HOTELEM
Smeraldina nese dopis od Klárky pro Raspogniho (Beatrice)
do Brighellova hotelu, kde jej předává Truffaldinovi.
Toho ovšem nezajímá dopis, ale Smeraldina. Začíná si ji
namlouvat a společně se domluví, že by jim to spolu slušelo
a že Truffaldino požádá svého pána, aby si o ni pro něho
řekl jejímu pánovi. Vzpomenou si na dopis, zajímá je, co v
něm je a vzájemně si nalhávají, že umí číst. Dopis otevírají
a jsou přistiženi Raspognim a Pantalonem. Smeraldina
prchá a Truffaldino se snaží nenápadně odplížit. Raspogni
(Beatrice) ho lapí a vyplácí řádně holí, stoje zády k hotelu.
To ovšem vidí z okna hotelu Florindo a nelíbí se mu,
Annabel Pearce
že někdo bije jeho sluhu. Raspogni (Beatrice) přidá ještě
facku a povzneseně odchází. Florindo naopak přichází a
přidává Truffaldinovi pár pohlavků za to, že se nechá mlátit
cizím pánem. (Ne)spokojený Truffaldino dostal konečně
„výplatu“ od obou pánů.
7. OBRAZ – RECEPCE S BAREM
V BRIGHELLOVĚ HOTELU
Zmlácený Truffaldino se vrací do baru. Dostává za úkol
vyčistit kufry s oblečením obou svých pánů a díky své
nepozornosti pomíchá jejich věci dohromady. Florindo
následně nachází v kapse kabátu svou podobiznu, kterou
kdysi daroval své milé Beatrici. Druhý pán – Raspogni
(Beatrice) zjišťuje, že dopisy, které má v kufru, jsou ty,
které psala svému milému Florindovi. Truffaldino se při
vysvětlování zaplétá do stále větších lží, které způsobují
větší a větší nedorozumění - Florindo i Beatrice si myslí, že
ten druhý již nežije a oba utápí svůj žal v alkoholu. V baru
se rozjíždí večírek a rozjařená společnost zjistí, že ten
krásný mladík Raspogni je ve skutečnosti žena. Tomuto
odhalení je přítomen i Pantalone, který novinku na ulici
sděluje Doktorce a Silviovi. Ráno v baru dochází k dramatickému
setkání Beatrice a Florinda, kteří se konečně
poznají. Truffaldino mistrně mlží a Beatrice s Florindem
stále netuší, že mají stejného sluhu.
8. OBRAZ – SALON V DOMĚ PANTALONOVĚ
Pantalone, Doktorka a Smeraldina se snaží přesvědčit
Klárku, aby Silviovi odpustila. Vstupuje Brighella
s Beatrice, omlouvající se za tolik zmatků, které musela
způsobit. Všichni jsou šťastni, že se mohou slavit dvě
svatby. Florindo žádá Pantalona o ruku Smeraldiny pro
„jeho“ sluhu. Smeraldina ani Pantalone ho ovšem neznají.
Klárka je trochu zaskočena, protože slíbila Smeraldině, že
smluví její svatbu se sluhou slečny Beatrice. Truffaldino
na sebe sice rád poslouchá chválu, ale zároveň se obává,
aby Smeraldina nepřipadla neexistujícímu sluhovi a tak se
doznává. Smeraldina patří pouze jemu. Je totiž Sluha
dvou pánů!