2010–2019 Alena Pešková |
V roce 2010 se stala šéfem libereckého baletu tanečnice a choreografka Alena Pešková. Hned svou první autorskou inscenací Periferie (podle dramatu Františka Langera) ukázala, že chce liberecký soubor směřovat ke komplexněji pojatému tanečnímu divadlu, ve kterém se kromě tance a baletu uplatňuje i civilní herectví, mluvené slovo, zpěv a další divadelní složky. Hudbu zkomponoval Martin Němec, v roli vypravěče se představila zpěvačka a herečka Dáša Součková. Hostující první sólistka Národního divadla v Praze Adéla Pollertová byla za roli Anny v této inscenaci nominována do užšího výběru na Cenu Thálie, liberecký sólista Alexey Yurakov za roli Franciho do výběru širšího a soubor baletu obdržel ocenění od Tanečního sdružení ČR za nejlepší kolektivní výkon. Za svou éru přivedla Alena Pešková do libereckého baletu novou nastupující generaci choreografů. David Stránský zde inscenoval taneční divadlo Nikdy nekončící příběh (2011) s původní hudbou Gabriely Vermelho. Světové premiéry baletu o Haraldu Kreutzbergovi Harald – hvězda se vrací! (2012) se ujal v Německu působící Daniel Záboj, který o sezonu později se souborem nastudoval autorský projekt Tančírna nevyslovených přání. S velkým ohlasem se setkal projekt činoherců a tanečníků Posedlost baletem/Ballet (ob)session (2011). Tento titul vznikl mimo abonentní cyklus jako jakýsi zábavný průvodce světem tance a baletu. Událostí sezony 2011/2012 byl společný večer libereckého baletu a souboru 420PEOPLE, kde byla vůbec poprvé v Liberci uvedena choreografie Jiřího Kyliána. V sezóně 2012/2013 Alena Pešková upravila pro liberecký soubor klasický titul – Louskáček aneb Sen dítěte našeho věku. Soubor pod jejím vedením dokázal, že vládne jak klasickou baletní technikou, tak moderními styly. Ve stejné sezoně soubor pokřtil svůj první nástěnný kalendář a uspořádal několik flash-mobových akcí v obchodních centrech. Členky souboru otevřely Baletní školičku s vizí zapojovat žáky do představení baletu DFXŠ. Koncem sezony 2012/2013 vznikla inscenace Café Reichenberg, která je dílem členek souboru Mariky Hanouskové a Veroniky Fišerové. Zakládá se tak tradice třetích premiér „mimo abonmá“, ve kterých dostávají příležitost členové souboru s choreografickými ambicem nebo mladí začínající choreografové. Inscenace se setkala s mimořádným zájmem jak ze strany souboru, který přijal své kolegyně coby choreografky, tak ze strany diváků. V jubilejní sezoně, kdy Liberec slaví 130 let od postavení budovy Šaldova divadla, baletní soubor připravil taneční poctu autorovi liberecké opony – Gustavu Klimtovi. Stejnojmenné taneční divadlo s hudbou Moniky Načevy, Tomáše Vtípila i Klimtových současníků choreograficky zpracoval šéf baletu Alena Pešková. Baletní soubor Divadla F. X. Šaldy byl stabilizovaný a v dobré kondici. Taneční a technické rozdíly mezi jednotlivými tanečníky se díky pestrým tréninkům sjednotily, osobitost souboru ale zůstala. Vedení souboru mohlo spoléhat na nezaměnitelné a nepřehlédnutelné osobnosti, stejně tak ale soubor působí celistvě a jednotně ve sborových scénách. V té době jako pedagogové a repetitoři spolupracují s libereckým baletem docent Václav Janeček, Hana Turečková, Eva Horáková, Adéla Pollertová, Anna Ščekaleva a další. Pro rok 2014 nachystal baletní soubor svým příznivcům taneční divadlo Ota–Pavel–Raška, inspirované životem a dílem Oty Pavla pod choreografickým a režijním vedením česko-rakouského choreografa Martina Dvořáka. Členka souboru Marika Hanousková opět v premiéře „mimo abonmá“ připravila ve vlastní choreografii adaptaci slavného dramatu Frederika Garcíi Lorky Dům Bernardy Alby. Tento titul byl zařazen do prestižní Czech Performance Collection. Představitelka Bernardy Alby Valerija Radionova se ocitla v širším výběru na Cenu Thálie. Dále soubor nastudoval aktualizovaný klasický titul Popelka, choreografie i úpravy libreta se chopila šéfka baletu Alena Pešková. Událostí roku 2014 byl společný večer libereckého baletního souboru a Pražského komorního baletu. V únoru roku 2015 taneční soubor připravil Sen noci svatojánské. Libreto kouzelného příběhu převedl do osobitého tvaru režisér a choreograf Attila Egerházi. Základem byl klasický balet s využitím moderních scénických technik současného pohybového slovníku. Večer, který navazoval na dílnu mladých choreografů ze souboru, se v květnu 2015 nesl v žánru sci-fi. Taneční autorská montáž Šárky Brodaczové diváky přenesla do světa SOLARIXu, do futuristického prostředí lidí žijících ve virtuálním světě počítačových sítí. Autorka použila principy současného tance s prvky taneční akrobacie a inspirovala se free runningem a street workoutem. První premiérou sezony 2015/2016 se stalo hudebně-taneční divadlo na motivy stejnojmenného dramatu Gabriely Preissové Gazdina roba. Šéf baletu Alena Pešková na díle znovu spolupracovala se skladatelkou, zpěvačkou, herečkou a hráčkou na kvinton Gabrielou Vermelho, která celým dějem baletu provázela. Další netradiční zpracování notoricky známého titulu Alenka v říši divů si vybralo vedení v únoru 2016. Nelehké téma zpracovala režisérka a choreografka Sylva Šafková-Nečasová a ,,zvukově instaloval“ Jakub Rataj. Na jaře 2016 přichází s titulem Jekyll & Hyde/Znáte své druhé já? inspirovaným stejnojmennou novelou R. L. Stevensona autorka a členka souboru Marika Hanousková. Chytře vystavěné narativní libreto dost věrně interpretuje strašidelnou, téměř hororovou vizi původního autora. Roli Hydea autorka svěřila Jaroslavu Kolářovi, dlouholetému členovi baletního souboru. Byla to pro něj dobrá příležitost, jak upozornit na svůj herecký i mimický talent, který se stal nejlepším a výrazově nejsilnějším zážitkem celé inscenace. V pátek 11. listopadu 2016 proběhla v libereckém Divadle F. X. Šaldy premiéra baletu Romeo a Julie s podtitulem Film – balet. Režisérka a choreografka inscenace Alena Pešková pracovala nejen s baletním, ale i s činoherním souborem divadla. V titulních rolích se představila Annabel Pearce a Mischa Hall. Balet Romeo a Julie byl také uveden 30. prosince 2016 jako benefiční představení pro Nadační fond, který pomáhá tanečníkům v procesu změny kariéry. Taneční soubor vyslechl v únoru 2017 prosby svých příznivců a diváků a po dlouhých letech nastudoval balet s živým orchestrem. Pro tuto slavnostní příležitost vybral pohádkový titul s hudbou P. I. Čajkovského Spící krasavice. Choreograf a režisér Daniel Záboj (pro DFXŠ připravil úspěšný titul Harald, hvězda se vrací!) upravil klasickou pohádku přímo na míru souboru a zasadil ji do současnosti. Nechal se inspirovat jak původní verzí Charlese Perraulta z roku 1696, tak verzí bratří Grimmů z roku 1812, která ho přivedla k nové inovativní formě. Orchestr dirigoval Václav Zahradník z Národního divadla v Praze. Pro Malé divadlo si soubor připravil průvodce světem tance Posedlost baletem II. V inscenaci, která probíhá jako soutěž talentů a moderují ji herečky Michaela Foitová a Eliška Jansová, se představil a autory byl celý soubor baletu. Proslulý český choreograf a režisér Libor Vaculík přijal pozvání a na podzim 2017 pro liberecký soubor vytvořil adaptaci slavného českého románu Jaroslava Havlíčka Petrolejové lampy – obrazy z Jilemnice. Do ústřední dvojice obsadil herecky výrazné tanečníky Veroniku Šlapanskou a Roryho Fergusona. Za hlavní roli lehkovážného Pavla Maliny byl Rory Ferguson nominovaný do užšího výběru na Cenu Thálie. Vedení baletu každoročně nabízelo šanci členům souboru uvést v Malém divadle svůj choreografický počin. Francouzská tanečnice Margaux Thomas tuto šanci v únoru 2018 využila a Malý princ se stal jejím choreografickým debutem. Režie se ujal člen souboru, Australan Macbeth Kaněra. Originálně zpracovaná byla i hudba australského skladatele Cyruse Meuranta. Návštěvníci jeho housle slyšeli naživo, jelikož přijal pozvání a přiletěl do České republiky. Tanečníky doprovodil při premiéře společně s klavíristou Maximem Biriucovem. V titulní roli Malého prince se představila Marika Hanousková a francouzského pilota ztvárnil Mischa Hall. Hudebně-taneční mystérium s doprovodem bubenického seskupení Aries se na prknech Šaldova divadla představilo v dubnu 2018. Choreografka, režisérka a šéfka baletního souboru Alena Pešková pro inscenaci (S)tvoření složila silný tým. O hudbu se postarala Gabriela Vermelho, na jevišti jsou přítomni bubeníci z libereckého souboru Aries, scénu navrhl Richard Pešek mladší. Nezvyklou experimentální podívanou inspirovanou staročínskou filozofií – taoismem uvádí divadlo dodnes. Po šesti sezonách, kdy balet uváděl moderní verzi Louskáčka, byl čas na změnu repertoáru pro rodiny s dětmi. Proto připravil choreograf a tanečník Richard Ševčík klasický příběh z viktoriánské Anglie – Vánoční koledu. Autorem hudby se stal skladatel Jan Matásek, pro kterého byla tvorba celovečerního baletu prvním hudebním počinem v oblasti baletní hudby. Interpret hlavní postavy staříka Vydřigroše Jaroslav Kolář vytvořil své postavě téměř dokonalou iluzi, a tak divák snadno zapomněl, že se jedná o mladého tanečníka ve vrcholné formě. Výpravnou podívanou si publikum oblíbilo od první chvíle, a tak se Dickensův příběh stal nejenom adventním průvodcem, ale tato kouzelná pohádka zůstává na repertoáru a baví diváky od roku 2018. Další inscenace prověřila technickou i hereckou připravenost souboru a choreografickou i režijní schopnost jeho vedení. Alena Pešková udělala odvážný krok a zpracovala do taneční podoby ruské drama Bouře dramatika Alexandra Nikolajeviče Ostrovského, které se dosud na české scéně v baletní podobě neobjevilo. Tragický příběh vypráví o jemné a ctnostné ženě Kateřině, která ze zoufalství z lásky k muži, s nímž nemůže být, ukončí svůj život skokem do temných vod řeky Volhy. V hlavní roli Káti Kabanové se libereckému publiku předvedla hostující balerína Ivona Jeličová (sólistka baletu Národního divadla Brno), která svou technickou i hereckou vyspělostí navodila atmosféru neustálého napětí s důrazem na jemnost, nevinnost a sílu příběhu. Alena Pešková za devět sezon ve funkci šéfa baletu dokázala zkonsolidovat soubor, vytvořila osobitý repertoár a obklopila se zajímavými tvůrčími osobnostmi. Dokázala i s malým počtem tanečníků uvádět „velké“ klasické tituly (Louskáček, Popelka). Navíc soubor pod jejím vedením obohacoval repertoár o původní díla s regionální libereckou tématikou. Alenu Peškovou lákaly zajímavé literární předlohy a experimentální témata. Jako choreografka (Periferie, Louskáček aneb Sen dítěte našeho věku a Gustav Klimt) si nekladla malé úkoly. Uměla rozehrát divadelní příběh tanečními prostředky, které byly adekvátní možnostem baletního souboru DFXŠ, dařilo se jí kombinovat tanec s komentujícím živým zpěvem či mluveným slovem. Baletní soubor tančil s výrazem a expresí, kterou plně zaujal. Alena Pešková určitě znamenala v kontextu historie libereckého baletu krok správným směrem. |
Současnost Mariky Mikanové |
Na místo uměleckého šéfa baletu přitančila Marika Mikanová. Dlouholetá členka libereckého baletu, talentovaná režisérka a choreografka nastupující generace. Přichází s jasnou vizí pozitivního a laskavého tónu přinášející přidanou hodnotu. Do divadla chce navrátit lépe uchopitelné inscenace v doprovodu živé hudby. Vede soubor, který se nebojí nabídnout publiku nadčasový repertoár, svou individualitu a maximální umělecký prožitek. S pomocí tanečních umělců chce dokázat, že i malé oblastní divadlo se může pyšnit světovou úrovní svého tanečního souboru. Koncem září 2019 se část baletního souboru společně s ředitelkou divadla Jarmilou Levko vydala na zájezd do Indie. Poprvé ve své historii se Divadlo F. X. Šaldy prezentovalo mimo Evropu. Na pozvání velvyslance ČR v Indii pana Milana Hovorky zde soubor účinkoval na české a slovenské ambasádě v Dillí, kde proběhl slavnostní večer při příležitosti oslav Dne české státnosti 28. září a 75. výročí Slovenského národního povstání. Tanečníci vystoupili s choreografiemi z inscenací Dům Bernardy Alby a Posedlost baletem II. Herečka Eliška Jansová, která na zájezd spolu s tanečníky jela, se zhostila role moderátorky. Na podzim roku 2019 přinesl soubor odlehčení v podobě tanečně zpracované komedie Sluha dvou pánů, komedie plné záměn a nedorozumění, dále Jazzové taneční divadlo zpracované volně na motivy stejnojmenné divadelní hry C. Goldoniho v choreografii a režii Aleny Peškové. Hudebním autorem je skladatel Michal Vejskal. Jeho skladby rozezněly naše divadlo i v tanečním dramatu Bouře na jaře 2019. Připravovaná premiéra originální baletní inscenace Sedmero krkavců v režii Richarda Ševčíka se chystala na začátek dubna 2020. Příběh obyčejného děvčete, které se nebojí bez výhrad čelit překážkám, se začínal skládat do konečné podoby. Tanečníci nechávali ožívat své postavy s pomocí hudby Jana Matáska do dramatických, komických i romantických poloh. Premiéru však překazila světová pandemie koronaviru, která ochromila kulturní, společenský, osobní i hospodářský život. |